Pitches zijn een no-go

Pitches. Een raar onderdeel van werken in de creatieve branche. Voordat er door de klant een keuze gemaakt wordt met wie in zee gegaan wordt moet je je creativiteit loslaten op een of ander probleem. Soms zelfs voor nop. Een no-go.

Pitches zijn absurd. Bekijk ook eens de video onder deze post, dan krijg je meteen een glimlach op je gezicht. Daarnaast hebben pitches alleen maar nadelen…

In een pitch vraagt een opdrachtgever verschillende bureau’s, studio’s etc. om op basis van een briefing een concept te bedenken en realiseren. Vervolgens wordt het concept dat het meeste aanspreekt gekozen. Puur subjectief dus, en dat is nooit een goed uitgangspunt. Dit mist volledig de diepgang die je krijgt als we eerst de moeite nemen om elkaar te leren kennen. Een pitch zorgt vanaf het begin voor een scheve verhouding in de samenwerking. Toewijding moet van 2 kanten komen. We zitten er immers samen in en werken naar hetzelfde doel. Een pitch is daarentegen eenrichtingsverkeer.

Naast dat een pitch meer een vleeskeuring is, krijg je als opdrachtgever natuurlijk nooit het beste werk te zien. Think about it: iets voor een klein budget of zelfs gratis laten doen door mensen die anders voor betalende klanten zouden werken. De aandacht en creativiteit voor een pitch is daarom nooit hetzelfde als in een volwaardige relatie. Een pitch is als kopen bij de Kijkshop, en hoe dat afliep weten we allemaal…

Als studio heb je daarnaast nog een risico. Je idee kan zomaar gebruikt worden door een andere partij. De opdrachtgever gaat mee in je idee, maar werkt om welke reden dan ook liever samen met een andere partij; die waarschijnlijk al van begin af aan de opdracht zou krijgen. Vervolgens wordt het idee íets aangepast. Weg idee, weg opdracht.

Nog een reden waarom een pitch een no-go zou moeten zijn: het leidt tot gemakzucht bij opdrachtgevers. Standaard briefing, uitnodiging via de mail en daarna lekker achterover leunen tot er iets toegestuurd wordt. Gechargeerd natuurlijk, maar goed werk leidt tot meer goed werk.

Hoe het dan wel zou moeten? Investeer in de relatie. Als je net als zaca je ziel en zaligheid erin gooit, dan kunnen we samen iets succesvols neerzetten. Het persoonlijke contact staat voorop. Dat is hoe zaca het verschil maakt. Geen bla-bla, maar korte lijnen en samen zoeken naar online oplossingen die succesvol zijn als doel hebben.


Ook een project?
Bespreek het.

→ stuur een bericht